Partner serwisu
Drogi i autostrady

GDDKiA uspokaja: Most na A1 powstanie do końca roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS

Data publikacji:
15-05-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
GDDKiA uspokaja: Most na A1 powstanie do końca roku
fot. Alpine Bau
Wczoraj firma Alpine Bau, wykonawca odcinka autostrady A1 ze Świerklan do Gorzyczek i mostu MA-532 w Mszanie poinformowała o odstąpieniu od kontraktu na dokończenie obiektu. GDDKiA informuje, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, cała A1 będzie przejezdna bez przeszkód.

GDDKiA uważa, że zejście z placu budowy mostu w Mszanie oznacza, że Alpine Bau nie wywiązuje się z własnych deklaracji z porozumienia z lipca 2012 roku, które dotyczyło wykonania programu naprawczego wskazanego przez wojewódzki nadzór budowlany, a także porozumienia o bezpośrednim zaliczkowaniu przez GDDKiA podwykonawców Alpine Bau.

Inwestor zarzuca wykonawcy, że zamiast realizowania planu wysyła oświadczenie o ewentualnym odstąpieniu od umowy i wycofuje się z niej pod pretekstem problemów technicznych. GDDKiA twierdzi, że chodzi jednak o kłopoty finansowe. Generalna Dyrekcja zaznacza, że most MA-532 jest już wykonany w 95 procentach i zostanie skończony w tym roku bądź przez dotychczasowego wykonawcę, bądź przed jego podwykonawców.

„Już raz, w 2009 roku, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podziękowała firmie Alpine za współpracę, bo ta nie chciała realizować inwestycji. Potem jednak firma nabrała chęci do budowy tego samego obiektu według tego samego projektu i złożyła ofertę w kolejnym przetargu na tę samą budowę. Zgodziła się (w październiku 2010 r.) realizować inwestycję wg projektów przekazanych przez GDDKiA, podpisała umowę. Potem jeszcze podpisała porozumienie (w lipcu 2012), że na pewno będzie realizowała programy naprawcze wskazane przez nadzory budowlane. Jednak znowu się rozmyśliła” – czytamy w komunikacie GDDKiA.

GDDKiA nawet w takich przypadkach pomaga wykonawcom, oczywiście w granicach przewidzianych przepisami prawa i konstruktywnego załatwienia sprawy. Dlatego też to GDDKiA, na prośbę Alpine Bau, wypłaciła zaliczkę podwykonawcy – firmie BBR Polska, żeby mógł on zamówić materiały konieczne do kontynuowania budowy mostu. „Alpine Bau nie była bowiem w stanie znaleźć środków na zaliczkę dla podwykonawcy. Wskazuje to więc niezbicie, że rzeczywistym powodem zaprzestania budowy obiektu przez Alpine nie są kwestie techniczne, tylko sytuacja finansowa spółki” – twierdzi inwestor.

Wykonawca zobowiązał się w podpisanym przez siebie w lipcu 2012 roku porozumieniu, do wdrożenia programu naprawczego zgodnego z decyzją ŚWINB w Katowicach nakazującą wykonawcy realizację robót naprawczych na moście w Mszanie (z maja 2012 roku). „Program naprawczy był zaś konsekwencją awarii spowodowanej przez wykonawcę niewłaściwie wykonującego roboty przy układaniu osłonek kabli. Mimo własnej deklaracji, firma Alpine Bau uchyla się od realizacji tego programu, w konsekwencji czego nie jest w stanie dotrzymać terminu wskazanego w decyzji wojewódzkiego nadzoru budowlanego, tj. zakończyć realizacji programu naprawczego do 30.08.2013 r. Zamiast tego, po 9 miesiącach od własnej deklaracji o realizacji programu naprawczego zgodnego z decyzją inspektora nadzoru, Alpine składa alternatywny projekt naprawczy. To kolejne działanie wykonawcy obliczone na wydłużanie realizacji umowy i wprowadzenie inwestora w błąd i jest przykładem nienależytego wykonywania umowy” – tłumaczy Generalna Dyrekcja.

W zawartym w lipcu 2012 porozumieniu wykonawca wyraził zgodę na skorzystanie przez GDDKIA z zastępczego wykonawcy w przypadku kiedy firma Alpine nie będzie wykonywała programu naprawczego wskazanego przez ŚWINB. „Działania firmy Alpine zmuszają GDDKiA do podjęcia działań kontraktowych, takich jak uruchomienie gwarancji należytego wykonania oraz wynikających z porozumienia ustalającego z lipca 2012. Most jest już gotowy w 95 procentach, a jego dokończenie jest zdaniem podwykonawców i inżyniera kontraktu możliwe do końca tego roku. Wymaga jedynie rzemieślniczej precyzji i dokładności” – informuje GDDKiA.
 

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

A1: W piątek otwarcie mostu w Mszanie?

Drogi i autostrady

A1: W piątek otwarcie mostu w Mszanie?

Rynek Infrastruktury 20 maja 2014

Śląskie: A1 do granicy z Czechami już otwarta

Drogi i autostrady

Śląskie: A1 do granicy z Czechami już otwarta

Rynek Infrastruktury 23 maja 2014

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

A1: W piątek otwarcie mostu w Mszanie?

Drogi i autostrady

A1: W piątek otwarcie mostu w Mszanie?

Rynek Infrastruktury 20 maja 2014

Śląskie: A1 do granicy z Czechami już otwarta

Drogi i autostrady

Śląskie: A1 do granicy z Czechami już otwarta

Rynek Infrastruktury 23 maja 2014

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5